dinsdag, februari 20, 2007

Caesarius Mommers overleden


In de vroege ochtend van 18 februari overleed frater Dr. Caesarius Mommers op 81 jarige leeftijd in Veldhoven. Frater Mommers leerde Nederland lezen met de methode "Veilig leren lezen".

Zijn methode kwam als opvolger van de "aap-noot-mies" aanpak en leerde kinderen als eerste de woorden "boom-roos-vis-vuur-mus-pim".

Jaarlijks leren ongeveer 160.000 kinderen in Nederland en ca. 40.000 in Vlaanderen lezen met zijn methode.

In 2003 ontving frater Mommers de Thiemeprijs, die wordt toegekend aan personen die van grote betekenis zijn geweest voor het Nederlandse boekenvak.

Dr. Mommers was gedurende ruim twintig jaar hoofddocent aan de Universiteit Nijmegen (Radboud Universiteit). Recente ontwikkelingen rondom geletterdheid, waarbij computers en ict nieuwe accenten leggen en de aard van geletterdheid beinvloeden, werden door hem geintegreerd in zijn methode en tot het laatste moment hield hij de nieuwste ontwikkelingen bij.
Zo werkte hij mee aan andere uitgaven, zoals bijvoorbeeld: 'Schatkist', het computerprogramma ‘Schatkist met de muis’, 'Leesladder' en de 'Toetssite Veilig leren lezen'.
Ruim drie weken geleden spraken we elkaar voor het laatst op de N.O.T. in Utrecht, waar hij de stand van het Expertisecentrum Nederlands bezocht. Onopgemerkt door de vele (jonge) collega's deed hij mee met een spelletje waarin met een dobbelsteen een voorbeeld van woordenschat werd gedemonstreerd. DE leesvader van Nederland incognito tussen vrolijke leerkrachten die zijn methode gebruiken, zonder te weten dat de maker tussen hen in zit.
Dat tekent frater Mommers: bescheiden, eenvoudig, aimabel, erudiet en belangstellend.
JSW prijst zich gelukkig vele jaren zijn bijdragen te hebben mogen publiceren. Zijn laatste bijdrage zal binnenkort in het tijdschrift verschijnen.
John Bronkhorst

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het duurde even voordat ik het filmpje had ontdekt dat in het bericht zit, onder de naam Mommers (aan het eind). Indrukwekkend.
Voor mij een heel bijzonder mens. Met zijn methode heb ik jarenlang gewerkt.

Thea, Apeldoorn

3:19 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Op een middag van de begeleidingsdienst heb ik frater Mommers voor het eerst gezien. Ik was onder de indruk van zijn bescheidenheid en enorme kennsi van zaken. Daar stond toch wel de man die heel Nederland aan het lezen had gebracht. Ik heb maar kort met zijn methode gewerkt. Daarna ging ik naar de bovenbouw.

Ons land is een grootheid armer.
Rik Houtman, Den Haag

8:55 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Heb meer dan twintig jaar met deze methode gewerkt. Heel veel nieuwe ontwikkelingen telkens, die de methode steeds beter maakte. Met de computer ben ik een beetje afgehaakt, dat werd me teveel.

Francien ten Hoopen

12:35 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Pas na mijn wintersportvakantie hoorde ik dat Frater Mommers was overleden. Wat een aardige en wijze man was dat. Ik heb een keer een lezing van hem gevolgd op een studiedag. Daarna kon je heel gewoon met hem praten. Mijn vraag over het materiaal dat ik zelf gemaakt had bij zijn methode heeft hij met enthousiasme en uitgebreid beantwoord. Hij moedigde mij aan door te gaan met het maken van spullen.

Trees

12:28 a.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage